Szkolenie dla osób merytorycznych przygotowujących postępowanie i członków komisji przetargowych
Kluczowym aspektem dla prawidłowości prowadzonej procedury udzielenia zamówienia publicznego są właściwy opis przedmiotu zamówienia i oszacowanie jego wartości. Czynności te najczęściej dokonywane są przez osoby merytoryczne spoza działu zamówień publicznych. Osoby te najczęściej nie mają szczegółowej wiedzy w zakresie zamówień odnośnie zasad rządzących opisem przedmiotu zamówienia. Tak więc – przy założeniu, że pracownicy działów zamówień publicznych nie muszą mieć i nie mają właściwej wiedzy merytorycznej – obszar ten staje się ogromnym polem do popełniania różnego rodzaju błędów oraz generowania nieprawidłowości przez pracowników merytorycznych.
Zapraszamy na kolejne autorskie szkolenie mec. Łukasza Mackiewicza – tym razem dedykowane osobom odpowiedzialnym za opis przedmiotu i szacowanie wartości zamówienia. Adresatami tego szkolenia są również osoby zasiadające w komisjach przetargowych. Skondensowana wiedza, dobór szczegółowej tematyki ograniczony wyłącznie do zagadnień, które są istotne z punktu widzenia adresatów tego szkolenia to główne atuty tego wydarzenia.
Ciekawa, warsztatowa formuła oparta o przykłady z życia codziennego oraz poparta orzecznictwem i wnioskami organów kontroli jest gwarantem świetnie spędzonego czasu na szkoleniu.
Szkolenie to dostępne jest wyłącznie w formule stacjonarnej jako wydarzenie 1-dniowe.
Zakres szkolenia: Kluczowe aspekty przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publiczne - CASE STUDY dla osób przygotowujących procedurę oraz zasiadających w komisjach przetargowych.
BLOK I: WPROWADZENIE. Przedstawienie aktualnego stanu prawnego, omówienie ostatnich zmian, planowane zmiany – czyli co powinieneś wiedzieć jako osoba przygotowująca postępowanie / zasiadająca w komisji przetargowej.
BLOK II: PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA – szersze obowiązki komórek merytorycznych oraz zwiększona odpowiedzialność.
Plan postępowania o udzielenie zamówienia czy plan zamówień – różnice w obowiązkowych czynnościach – zamieszczanie, aktualizowanie.
Zamówienia do 130 tys. zł – o czym warto wiedzieć, by zrealizować zamówienie z przestrzeganiem obowiązujących zasad.
Szacowanie wartości zamówienia – konieczność modyfikacji niektórych utartych wzorców:
Zamówienia mieszane – ich wpływ na ustalenie wartości. CASE STUDY.
Zamówienia podzielone na części z uwzględnieniem rodzaju zamówienia (RB, D, U) – kiedy obowiązkowa agregacja zamówień. Nowe opinie UZP w zakresie szacowania.
Różne źródła finansowania – jak uwzględniać w planie, gdy nie jest jeszcze podpisana umowa na dofinansowanie np. z projektu UE.
Zamówienia powtórzeniowe z art. 214 ust. 1 pkt 7 – czy warto przewidywać? CASE STUDY.
Zamówienia dla kilku jednostek a jedno źródło finansowania. Zamówienia jednostek z odrębnością finansową.
Zasady udzielenia zamówień nieplanowanych. CASE STUDY.
Powody nie podzielenia zamówienia na części. CASE STUDY.
Opis przedmiotu zamówienia – w jakich sytuacjach można wskazać znaki towarowe, patenty lub pochodzenia, równoważność. CASE STUDY.
Podmiotowe i przedmiotowe środki dowodowe – zasady i forma uzupełnienia.
Wykluczenie z postępowania. CASE STUDY.
CASE STUDY – warunki udziału w postępowaniu – proporcjonalność, czego warunki mogą dotyczyć, w jaki sposób wykonawca potwierdza, że warunek spełnia:
Trzy możliwości wykazania przez wykonawcę spełnienia warunku udziału – co należy uwzględnić w dokumentach zamówienia. CASE STUDY.
Podmiotowe środki dowodowe – możliwości weryfikacji spełnienia warunku udziału – przykład warunku doświadczenia w RB z wskazaniem na możliwości zamawiającego co do sposobu weryfikacji warunku.
Kryteria oceny ofert – ustalenie kryteriów w kontekście maksymalnej wagi ceny 60% a wpływ na wynik postępowania. Kryteria środowiskowe i powiązanie ich zastosowania z zasadą efektywności ekonomicznej – wpływ na obowiązek zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy. Jaka jest rola osób merytorycznych przy właściwym konstruowaniu kryteriów oceny ofert? CASE STUDY.
Umowa w sprawie zamówienia publicznego w obecnym stanie prawnym. Obowiązkowa waloryzacja. CASE STUDY.
BLOK III: WZORCOWE PRZEPROWADZENIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA – najczęstsze błędy i nieprawidłowości komórek merytorycznych mające skutki dla dalszej procedury:
Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ) lub Opis Potrzeb i Wymagań (OPiW) – zależność od wyboru trybu postępowania o udzielenie zamówienia – wymagany zakres informacyjny.
Kwalifikacja podmiotowa wykonawcy – obligatoryjna i fakultatywna – decyzje zamawiającego, w tym prawo do weryfikacji poprzez możliwość żądania podmiotowych środków dowodowych.
Ogłoszenia.
Negocjacje bez ogłoszenia, wolna ręka, partnerstwo innowacyjne – lex specialis w postępowaniach poniżej progu unijnego.
Praktyczny przebieg procedury udzielenie zamówienia poniżej oraz powyżej progów unijnych.
Wadium – kwota, zasady wnoszenia, zwrot.
BLOK IV. Kontrola i odpowiedzialność w praktyce – CASE STUDY: czego mogą obawiać się osoby odpowiedzialne za opis i szacowanie wartości zamówienia oraz osoby zasiadające w komisjach przetargowych. Nowoczesne metody kontroli, sankcje, procedura ukarania, prawne możliwości minimalizacji sankcji.
BLOK V. Podsumowanie szkolenia. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.