Zapraszamy na kolejną edycję Warsztatów Zamówień Publicznych Jacka Jerki i mec. Łukasza Bochenka: „Bezbłędne stosowanie przepisów PZP na bazie najnowszych interpretacji, orzecznictwa oraz wniosków organów
kontroli. Od planu zamówień do zrealizowanej umowy.”
Punkty krytyczne w procedurach prowadzonych w 2023 roku – najnowsze orzecznictwo i interpretacje przepisów.
Przygotowanie się do postępowania na dostawy, usługi roboty budowlane w szczególności w przypadku braku czasu na jej przeprowadzenie i jego wpływ na dalsze losy procedury:
Opis przedmiotu zamówienia – pozornie drobne błędy i ich wpływ na dalsze etapy procedury. Opis naruszający zasady konkurencyjności – jak uniknąć tego zarzutu w trakcie kontroli?
Szacowanie wartości zamówienia – w tym ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane tego samego rodzaju na różnych obiektach, postępowanie przy udzielaniu zamówień nieplanowanych. Aktualne opinie i interpretacje. Agregowanie zamówień – problemy praktyczne.
Tworzenie wzorcowego dokumentu SWZ na dostawy, usługi, roboty budowlane.
Korzystanie z potencjału innego podmiotu w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – najciekawsze orzeczenia i opinie prawne w tym temacie.
Blok II – Zagadnienia problemowe mające kluczowe znaczenie dla prowadzonej procedury W PRAKTYCZNYM, ĆWICZENIOWYM UJĘCIU w obliczu interpretacji, najnowszego orzecznictwa i pierwszych raportów pokontrolnych:
Opis przedmiotu zamówienia i szacowanie jego wartości. Jak precyzyjnie opisać przedmiot zamówienia bez stosowania znaków towarowych i nazwa własnych.
Szacowanie wartości zamówienia – projekty wieloletnie, projekty realizowane w partnerstwie – szacowanie w podziale na części.
Właściwy wybór trybu udzielenia zamówienia. Co tak naprawdę determinuje wybór trybu.
Elektronizacja zamówień publicznych – praktyczne aspekty. Dokumenty elektroniczne w postępowaniu.
Dobór i prawidłowa weryfikacja podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych.
Dobór kryteriów oceny ofert – wpływ kryteriów i ich wag na to co dokładnie i w jakiej cenie finalnie zakupimy. W jaki sposób optymalnie skonstruować algorytm wyboru najkorzystniejszej oferty?
Warunki udziału w postępowaniu i poleganie na zasobach innych podmiotów. Warunki ograniczające konkurencję. Ocena warunków udziału w postępowaniu – problemy interpretacyjne. Zależność warunki udziału – kryteria oceny ofert.
Prace komisji przetargowej – właściwe powołanie komisji przetargowej i dokumentowanie jej pracy.
Ocena dokumentów i oświadczeń składanych przez Wykonawców.
Badanie i oceny ofert – problem oczywistej omyłki, rażąco niskiej ceny, uzupełnienia dokumentów i oświadczeń. Poprawianie i uzupełnianie składanych dokumentów oraz ich ocena. Skutki dokonania błędnej oceny.
Ocena spełnienia wymagań przez Wykonawcę – skutki dokonania błędnej oceny przez Zamawiającego w sytuacjach niejasnych.
Wybór najkorzystniejszej oferty, oferty wariantowe i równoważne.
Skutki prawne braku wymaganych postanowień w umowach o udzielenie zamówienia publicznego.
Inne uchybienia stwierdzane w trakcie przeprowadzanych kontroli.
Blok III – UMOWY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH W OBLICZU BIEŻĄCYCH PROBLEMÓW. Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.
Relacje stron przy zawieraniu umowy.
Elementy obowiązkowe oraz odpowiedni dobór fakultatywnych elementów umowy w zamówieniach publicznych. Specyficzne postanowienia umów w zamówieniach publicznych wynikające z kodeksu cywilnego.
Prawa autorskie a umowa w zamówieniach publicznych.
Rękojmia a gwarancja – błędy popełniane na bazie pozornie prostego rozróżnienia.
Umowy wieloletnie w praktyce.
Podwykonawstwo przy realizacji umów o zamówienie publiczne.
Nakaz współpracy zamawiającego z wykonawcą w trakcie realizacji umowy.
Klauzule abuzywne – czego nie wolno wprowadzać do treści umowy?
Nakazane postanowienia umów, klauzule indeksacyjne w zakresie zmiany umów dłuższych niż 12 miesięcy.
Klauzule waloryzacyjne w umowach na usługi i roboty budowlane. Inflacja.
Raport wykonania umowy – ewaluacja realizacji kontraktu.
Obowiązek ogłoszenia o wykonaniu umowy – praktyczne aspekty.
Sporządzenie ogłoszenia o wykonaniu umowy do Biuletynu Zamówień Publicznych – aspekty praktyczne.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – konstrukcja prawna – praktyczne postanowienia.
Realizacja umowy ze strony zamawiającego i wykonawcy – modele rozwiązań organizacyjnych.
Nadzór nad wykonywaniem umowy.
Zmiana umowy – przesłanki, dopuszczalność i forma. Kiedy i na jakich zasadach można aneksować umowę?
Zmiana umowy związana z drastycznym wzrostem wzrostu kosztów i wzrostu materiałów.
Zmiana umowy – nadzwyczajne okoliczności i okoliczności których nie można było przewidzieć?
Odstąpienie od umowy: ustawowe, umowne. Rozwiązanie umowy – odstąpienie od umowy, wypowiedzenie umowy.
Rejestr umów a indywidualnie przyjęte rozwiązania organizacyjne i regulaminy wewnętrzne.
Klauzula waloryzacyjna,
Klauzule zmiany umowy,
Postanowienia dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy
Klauzule dotyczące podwykonawstwa.
BLOK VII – Naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wszystko co trzeba wiedzieć przed rozpoczęciem kontroli i postepowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Orzecznictwo.